Центральна універсальна біржа

Central Universal Exchange

Електронний торговий майданчик
працює цілодобово
 Служба підтримки: +38 (044) 331-34-35
(Пн.–Пт., 9.00–18.00).
info@centrex.com.ua
36014, м. Полтава,
вул. Ляхова, 1, кім. 64.
Контактна інформація
Головна сторінка

Офіційній акредитований учасник

Торги
Статистика торгів

Вартість оголошених торгів:
2235991343.27 грн.

Вартість проданого майна:
804232375.41 грн.

Послуги біржі
Курси валют
ВалютаЗаВартістьДата
USD1002780.813513.12
EUR1003155.111013.12
RUB104.186613.12
Партнери

Нові правила приватизації державного та комунального майна

27.03.2018, 12:00

Закон України від 18 січня 2018 № 2269-VIII "Про приватизацію державного і комунального майна", який був офіційно опублікований 6 березня в газеті "Голос України", у середу, 7 березня, набрав чинності.
У той же самий час Кабінетом Міністрів України ще розробляється нормативна база для реалізації цього закону. Але вже зараз влада будь-якого міста вже може користуватися системою електронних продажів свого майна.
Мета Закону - прискорити процес продажу державного майна, а також зробити його прозорим.
— Міста вже починають використовувати систему, щоб забезпечити прозорість доступу до аукціонів. До нашої платформи вже підключено близько 50 систем. Це дає місту збільшення надходження коштів та повну прозорість, — розповідає керівник проекту "Prozorro. Продажі" Олексій Соболєв.
Закон запроваджує два способи продажу - це аукціон і викуп об’єктів приватизації в тому разі, якщо на момент прийняття закону майно вже перебувало в оренді.
Відповідно до Закону вся приватизація комунального та державного майна вартістю до 250 млн грн. має відбуватися на електронних торгах через систему ProZorro.Продажі, систему, яка стала вже успішною в реалізації майна Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, якій вже довірила свою оренду Укрпошта та інші.
Згідно Закону, не підлягають приватизації казенні підприємства та об’єкти, необхідні для виконання державою своїх основних функцій, для забезпечення обороноздатності держави, та об’єкти права власності українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України.
Приватизацію (відчуження) майна, що перебуває у комунальній власності, здійснюватимуть органи місцевого самоврядування. Саме місцева рада затверджуватиме перелік об’єктів комунальної власності, що підлягають приватизації.

5 основних новацій Закону:

Усувається можливість маніпуляцій з державним майном

Всі об’єкти державної власності, які можуть бути продані, розподілені на дві групи: об’єкти великої приватизації і об’єкти малої приватизації. Об’єкти великої приватизації – обмежена кількість особливо важливих підприємств, перелік яких затверджується Кабміном. Об’єкти малої приватизації - це різноманітні активи від приміщень та санаторіїв до невеликих виробництв. Перелік приватизації подібних об’єктів, що перебувають у державній власності, затверджує Фонд держмайна, в комунальній – місцевою радою. Переліки об’єктів приватизації є відкритими.

Об’єкти малої приватизації продаються шляхом відкритого інтернет-аукціону. Об’єкти великої приватизації реалізуються на аукціоні з залученням інвестиційного радника.

Раніше державні підприємства поділялися на 6 груп, для кожної з яких були свої правила продажу. Також було і 5 різних способів продажу. У тому числі за спеціальними законами, що регулюють особливості продажу об’єктів окремих галузей. У таких законах могли бути прописані правила продажу під конкретного покупця, що робить процес продажу глибоко корупційним, заважає приходу реальних інвесторів. Тепер правила для продажу уніфіковані для об’єктів малої та об’єктів великої приватизації.

Прискорюється процес приватизації

Суттєво зменшено термін підготовки об’єкту до приватизації. Зменшуються вимоги до гарантійного депозиту учасників торгів (з 5-20% до 5% від стартової ціни). Стартова ціна на об’єкт визначатиметься балансовою вартістю.

Об’єкти малої приватизації продаються тільки через інтернет-аукціони

Обєкти малої приватизації продаються в стандартному порядку лише через інтернет-аукціон (наприклад, Prozorro.Продажі). Це зробить малу приватизацію масовою. Електронний аукціон відкриває доступ до об’єктів малої приватизації всім охочим (фізичним, юридичним особам, малим підприємцям тощо). Інформація про запропонований до продажу об’єкт публікується в офіційних друкованих виданнях та на офіційному веб-сайті ФДМУ або на сайті органу місцевого самоврядування та в електронній торговій системі. Стартова ціна визначається на рівні вартості чистих активів або 0, якщо вона віддільна. Далі збираються заявки від учасників, проводиться 3 раунди аукціону з підвищенням ціни, за результатами яких з переможцем укладається угода купівлі-продажу. За наявності лише одного потенційного покупця об’єкт виставляється на продаж повторно. Таким чином конкуренція зберігається за будь-яких умов.

Створюються умови для залучення широкого кола реальних інвесторів до придбання великих об’єктів приватизації

Готувати великі об’єкти до продажу буде радник – один з найбільших світових інвестиційних банків, який обиратиметься на конкурсі. Наприклад, для виробництв - UBS, Citi, JP Morgan. Радник готуватиме інформаційний пакет про виставлений на продаж об’єкт, формуватиме пропозицію стартової ціни, шукатиме потенційних покупців. Залучення радника з ім’ям до передприватизаційної підготовки великих об’єктів дозволить розширити коло потенційних інвесторів. Відтак зросте конкуренція та фінальна ціна продажу.

По завершенні підготовки об’єкту до продажу ФДМУ оголошує про проведення аукціону, встановлює стартові умови на основні пропозиції радника, умови продажу, в т.ч. стартову ціну затверджує уряд. Далі оголошується конкурс і відкривається прийом заявок, які ретельно перевіряються, в тому числі на предмет походження коштів. Така перевірка унеможливить участь у торгах осіб, пов’язаних з країною-агресором. Об’єкт продається на аукціоні.

Для інвестора створюються сприятливі умови для початку роботи. Зокрема, забороняється порушення справ про банкрутство протягом 1 року з моменту продажу об’єкту. Це дасть можливість інвестору розрахуватися з боргами та не втратити підприємство на користь кредиторів. Також до 3-х років обмежується строк можливого оскарження результатів продажу, що не дозволить рейдерам втягнути інвестора в нескінченну судову тяганину.

Вперше інвесторам надається можливість вирішення спорів з державою в міжнародному арбітражі

Спір між державою і інвестором може бути вирішений у міжнародному арбітражі (застосування права іноземних держав за згодою сторін). Зазвичай інвестори будуть зацікавлені у використанні англійського права, яке найбільше захищає права обох сторін. Чому уряд запропонував цю новацію? По-перше, це сприятиме розширенню кола потенційних інвесторів. Особливо шляхом тих компаній, які ніколи не вели бізнес в Україні. Така норма гарантуватиме абсолютний захист інтересів інвесторів, що сприятиме підвищенню довіри до нашої держави. По-друге, ця норма стане запобіжником від корумпованої вітчизняної судової системи, гарантією неупередженого розгляду справи. Офіційні витрати на розгляд справи в міжнародному арбітражі вище, ніж у вітчизняному. Але неофіційні витрати у вітчизняному судовому процесі можуть бути набагато вищі.

Дмитро Хатьонка, директор ЦЕНТРАЛЬНОЇ УНІВЕРСАЛЬНОЇ БІРЖІ, яка акредитована в системі "Prozorro. Продажі" - https://eauction.centrex.com.ua

Інші новини